Wednesday, December 26, 2012

100% PURE COLLAGEN MARINE (100% IBU COLLAGEN ASLI)


100% PURE COLLAGEN MARINE (100% IBU COLLAGEN ASLI)TERBUKTI DAPAT MEMBAIKPULIH STRUKTUR KULIT DENGAN CEPAT DAN BERKESAN
IBU COLLAGEN /RUMPAI LAUT/PURE MARINE COLLAGEN /SEA BIRD NEST @  DIKENALI SARANG BURUNG LAUT OLEH MASYARAKAT CINA
ARKIB : 17/12/2012

Bangunkan mini estet rumpai laut

Oleh ASHRIQ FAHMY AHMAD
ashriq.ahmad@utusan.com.my



Sabah sememangnya dikenali sebagai salah sebuah negeri yang memiliki hasil laut yang amat baik di Malaysia. Malah, ia juga merupakan negeri utama yang mengeluarkan rumpai laut di negara ini. 

Justeru, bagi meningkatkan produktiviti serta melonjakkan industri ini di peringkat antarabangsa pengukuhan serta peningkatan teknologi amat diperlukan. 

Menyedari tanpa perkembangan teknologi yang bersesuaian, kemungkinan besar industri rumpai laut negara yang diterajui oleh negeri Sabah akan semakin merosot tindakan awal telah dirintis oleh Universiti Malaysia Sabah (UMS). 

Justeru, baru-baru ini, institusi berkenaan telah menandatangani Perjanjian projek Estet Mini Rumpai Laut antaranya bersama 11 syarikat peneraju didalam industri tersebut. 

Menurut Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA), Datuk Mohd. Johari Baharom, perjanjian tersebut adalah untuk perlaksanaan Projek Permulaan Ke Tiga (EPP 3) di bawah Bidang Ekonomi Utama (NKEA) bagi sektor Agro Makanan.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20121217/ag_01/Bangunkan-mini-estet-rumpai-laut#ixzz2G2h7id7v
© Utusan Melayu (M) Bhd








Rumpai Laut (Seaweed) adalah sejenis tumbuhan yang hidup dalam air masin dalam laut dikawasan yang mempunyai kesesuaian persekitaran semulajadi. Terdapat beratus-ratus spesis rumpai laut didalam laut dari yang jenis rumpai laut dikawasan bersuhu sejuk atau panas, kawasan air cetek atau laut dalam dengan berbagai warna dan bentuk. Malaysia antara negara yang mempunyai kawasan sesuai untuk tumbuhan rumpai laut terutama perairan di Sabah.





No comments:

Post a Comment